Fa En

نحوه طبقه بندی کالا در انبار

05 مرداد ، 1399
تیم فضاسازان امین

چگونگی طبقه بندی کالا در انبار

یکی از مهم ترین نکاتی که در انبار هایی که تنوع کالا در آن ها بالا می باشد و باید به آن توجه کرد، مدیریت صحیح کالا ها می باشد که امری مهم و حیاتی است. در انجام این کار بعضی از فرآیند ها مثل، مدیریت تامین کالا، مدیریت موجودی کالاها و دیگر مسائل می تواند موجب اختلال در تولید محصول و ایجاد ضرر و زیان در سازمان شود. 
مدیریت فرآیند کالاهای درحال گردش برای سازمان ها بسیار مهم است و از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می باشد به همین دلیل سازمان ها برای بهبود شرایط و جلوگیری از وجود مشکلات، از یک سیستم های مخصوص برای مدیریت بهتر کالا ها استفاده می کنند. چرا مدیریت شناسایی کالا برای یک سازمان مهم می باشد؟ جواب این سوال را می توان اینگونه پاسخ داد؛ در انبار همه چیز روی شناسایی محصولات می چرخد زیرا تمام فرآیند مدیریت منابع فیزیکی سازمان اطلاعاتی است که ما با توصیف کالا ها بدست می آوریم. اگر هر کالا به صورت یکتا شناسایی نشود، به طور صحیح نمی توان موجودی انبار را کنترل کرد. شما با شناسایی دقیق می توانید اطلاعات کالاهای در گردش را بدست آورید و آن را مدیریت کنید به همین علت از روش طبقه بندی کالا استفاده می کنیم.

طبقه بندی کالا در انبار گروه بندی کالا در انبار

اصول طبقه بندی کالا در انبار

همان طور که ذکر کردیم، سازمان ها و شرکت ها برای مدیریت و شناسایی دقیق کالاهای در گردش از طبقه بندی کالا استفاده می کنند. طبقه بندی کالا ها به آن ها کمک می کند تا از تنوع کالا های موجود در انبار اطلاع داشته باشند. هر سازمان باتوجه به انبار و کالاهایی که نگهداری می کند مثل ماشین آلات، تجهیزات، مواد اولیه خام، مواد غذایی و... این طبقه بندی را انجام می دهد. این طبقه بندی باید در هر سازمان به صورت منحصر به فرد تعریف شود. اگر یک سازمان یا شرکت تنوع کالایی بالا داشته باشد و طبقه بندی برای آن ها نداشته باشد، در مدیریت کالاهای در حال گردش دچار مشکلات زیادی می شود.

انواع طبقه بندی های کالا ها در انبار

طبقه بندی کالا ها انواع مختلفی دارد و هر سازمان باتوجه به زمینه ی فعالیت و برنامه ریزی های خود آن را طبقه بندی می کند. مهم ترین طبقه بندی کالا ها در انبار عبارتند از:

- طبقه بندی کالاهای ضروری و مورد نیاز یک سازمان
- طبقه بندی کالا و محصولات موجود در انبار یک سازمان
- طبقه بندی استاندارد یک سازمان در سطح مواد مورد نیاز صنایع یک کشور
- طبقه بندی کالا بر اساس طرح ها و برنامه ریزی های یک سازمان
- طبقه بندی انبار بر اساس مراحل انجام کار و زمان مصرف

نحوه ی طبقه بندی کالا در انبار طبقه بندی انبار و بسته بندی و انبارداری 

انواع موجودی های یک انبار

هر سازمان بسته به فعالیت خود دارای موجودی های خاصی می باشد که می تواند تولیدی یا غیر تولیدی باشد که به 5 دسته کلی تقسیم می شوند:

- مواد خام یا مواد اولیه: هر سازمان برای تولید هر کالا یا محصولی نیازمند مواد اولیه یا خام می باشد.
- مواد و لوازم مصرفی: به مواد و لوازمی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در تولید یک کالا دخیل هستند یا برای انجام کارهای جانبی استفاده می شوند، می گویند. این کالا در سازمان در طول مصرف از بین خواهند رفت مثل کاغذ، خودکار یا تجهیزات بسته بندی کالا ها و...
- مواد و لوازم در جریان ساخت: به کلیه موادی که تغییراتی در روی آن ها انجام شده ولی هنوز به طور کامل ساخته نشده است، می گویند.
- کالای تمام شده: به کالاهایی که مراحل ساخت آن ها به پایان رسیده و قابل عرضه به بازار می باشد، می گویند.
- اجناس خریداری شده جهت فروش: این اجناس شامل کالاها یا محصولاتی می شوند که بدون هیچ گونه تغییری خریداری شده و مستقیم به بازار فروش عرضه می شود و فقط به صورت موقت در انبار نگهداری می شود.

کد گذاری کالا یا کدینیگ کالا چیست؟

اولین چیزی که با شنیدن کدگذاری کالا در انبار به ذهنمان می رسد، تخصیص دادن یک سری کد به کالا یا معادل سازی کالا با کد می باشد ولی کد گذاری یک کالا معادل سازی قسمتی از اطلاعات یک کالا با کد می باشد. کد گذاری کمک می کند که به جای استفاده از مجموعه ای از اطلاعات کالا از کد کالا در تراکنش ها انبار استفاده کنیم. به طور خلاصه تر کد گذاری یک رویه سیستمی است که به وسیله ی آن می توان اطلاعات مورد نیاز را از شخصی به شخصی دیگر یا از جایی به جای دیگر منتقل کرد. هر کالا می تواند از چند کد مختلف تشکیل شوند که هر کدام از آن ها مربوط به یک ویژگی یا تعریف می باشد. هر سازمان یا شرکت با توجه به اطلاعات که از یک کالا نیاز دارد، این کدینگ را انجام می دهد.

مزایای استفاده از سیستم کد گذاری 

- جلوگیری از نوشتن جملات طولانی و توصیفی و ساده کردن شناسایی دقیق کالا ها
- استاندارد کردن کالا ها 
- کمک به جمع اوری اطلاعات صحیح آماری و محاسباتی
- ثبت عملیات واردات و صادرات کالا 
- نگهداری دقیق موجودی انبار 
- صدور سفارش خرید به صورت ساده و مطمئن و دقیق 
- پیگیری ساده تر امور، برنامه ریزی و کنترل

روش های کد گذاری برای انواع قفسه بندی مثل قفسه بندی انبار مواد غذایی که دسته بندی کالاها و محصولات در آن بسیار مهم است، ضروری می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر و دقیق تر می توانید با تیم متخصص فضاسازان امین تماس حاصل فرمایید.

سازمان دهی موجودی انبار کدینگ کالا در انبار 

شما با رعایت نکات بالا می توانید روش اجرایی انبار و انبارداری را به طور صحیح اجرا نمایید. فضاسازان با ارائه انواع قفسه فلزی در خدمت شما همراهان گرامی می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر از صفحات زیر دیدن نمایید:

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
جهت ثبت درخواست خود برای قفسه بندی فضاسازان امین بر روی دکمه روبرو کلیک نمایید.
6LdUFzscAAAAANjBBYAwM-M5LGZ5P6wGdX-KZqwC